Mali w 6 dni. Ogromne meczety i afrykańska Wenecja

• 6 dni
  • 3-6 tys. zł / os.
  • wyjazd indywidualny

Zobaczycie największą na świecie konstrukcję, wykonaną z gliny i piasku, przepłyniemy się po rzece Niger w tradycyjnej łodzi i przejdziemy się wśród wiosek afrykańskich plemion.

Bamako

Dziś docieramy do Bamako. To stolica i największe miasto Mali, które leży na terenach zalewowych rzeki Niger. Na północy widać wzniesienie, będące pozostałością wygasłego wulkanu, na którym usytuowano pałac prezydencki oraz główny szpital miejski. Na zwiedzanie Bamako będziemy mieli jeszcze czas. Ze względu na to, że przybyliśmy tutaj po południu, ograniczmy się na razie do przechadzki po centrum oraz zakwaterowania w hotelu, w którym spędzimy noc.

Bamako - Mopti

Wstajemy wcześnie rano, jemy śniadanie i wyruszamy na długą i malowniczą podróż po rzece Niger (640 kilometrów, około 8 godzin) do miasta portowego Mopti. Po drodze zatrzymujemy się na zwiedzanie w punktach wyznaczonych przez przewodnika, noc spędzamy w Mopti.

Mopti

Dziś wybierzemy się na zwiedzanie Mopti. Miasto mieści się na trzech wyspach, połączonych groblami i jest nazywane Wenecją Mali. Warto zobaczyć tutaj największy meczet w kraju, który został wzniesiony z gliny i piasku w sudańsko-saheliańskim stylu architektonicznym. Jego nazwa to po prostu Wielki Meczet, a wzniesiono go w 1935 roku.

Warto przejść się również po tętniącym życiem targu Suguni, gdzie zobaczymy wiele grup etnicznych przychodzących tutaj handlować: Bambarę, Bobo, Bozo, Dogon, Fulani, Tuareg oraz Songhay. Odwiedzimy sklep ze złotą i srebrną biżuterią, zobaczymy ręcznie wykonane koce z wełny i piękne rzeźby w drewnie (maski, statuetki itp.). Dzień kończymy pływając po rzece Niger w tradycyjnej łodzi. Noc spędzimy w Mopti.

Dżenne - Sangha

Dzień zaczynamy od śniadania, po którym przenosimy się do historycznego miasta Dżenne (130 km, około 1,5 godziny). Miejscowość ta była jednym z pierwszych centrów handlowych regionu Sahel, miejscem spotkań nomadów z Sahary, okolicznych rolników, pasterzy bydła oraz rybaków z delty śródlądowej Nigru. Przespacerujemy się tutaj starymi, wąskimi alejkami, zobaczymy najstarszy dom, pochodzący z XII wieku. Odwiedzimy również niesamowity i potężny Wielki Meczet w Dżenne, który jest największą na świecie budowlą wykonaną z gliny i piasku. Został zbudowany w XIII wieku (odbudowany w 1907 roku, po zniszczeniu przez Fulan po zajęciu miasta w 1834 roku) i obecnie znajduje się na liście światowego dziedzictwa UNESCO. Zajdziemy również do muzeum postawionego pod miastem, kierując się na ziemie grupy etnicznej Dogon (230 km, około 3,5 godziny).

Następnie przyjeżdżamy do Sangha i chodzimy po tej wielkiej aglomeracji, składającej się z 10 różnych miejscowości, w tym Ogols oraz Bongo. Zobaczymy tradycyjne domy kobiet, ołtarz Hogon i religijnego przywódcę grupy. Noc spędzamy w Sangha.

Sangha - Kraj Dogonów

Wstajemy wcześnie rano i po posiłku schodzimy z urwiska Bandiagara do wioski Banani. Urwisko to ułatwiało niegdyś obronę przed atakami sąsiednich plemion, dzisiaj to jedna z największych atrakcji turystycznych. Banani jest ponoć najpiękniejszą wioską w okolicy, lecz zobaczymy również inne, np. Songo, słynące z groty bogatej w malowidła naskalne. Noc spędzamy w Segou.

Kraj Dogonów - Bamako

Nasz ostatni dzień w Mali rozpoczniemy od zwiedzania Segou, czyli dawnej kolonialnej stolicy kraju, w której zobaczymy ciekawą mieszankę architektury tradycyjnej i kolonialnej. Odwiedzimy rynek i butik Kasobane z tradycyjną i współczesną sztuką tekstylną, zobaczymy ręcznie tkane dywany z wysokiej jakości wełny.

Następnie ruszymy do miasta, w którym rozpoczęliśmy naszą przygodę  z Mali – Bamako (235 km, około 3 godzin). Zwiedzimy tam Muzeum Narodowe z imponującą kolekcją tekstyliów (od XI do XX wieku), tradycyjnych afrykańskich masek oraz kapeluszy i lwich skór. Jeśli wystarczy czasu, wstąpimy na jedno z lokalnych targowisk oraz zobaczymy kolejny Wielki Meczet. Wieczorem wyjazd na lotnisko.