Aż 643,1 tysiąca – tylu Polaków odwiedziło w ubiegłym roku Chorwację – wynika z danych Głównego Urzędu Statystycznego. A będzie ich jeszcze więcej – szacują eksperci. Co jednak sami Chorwaci uważają o tak licznej obecności naszych rodaków w tym kraju?

Bałkański kraj znajduje się w trójce najchętniej wybieranych przez Polaków celów wakacyjnych podróży. Wyprzedziły go tylko Włochy (717 tys.), zaś tuż za nim, na trzecim miejscu, uplasowała się Grecja (583,1 tys.). Wyraźnie mniejszym zainteresowaniem cieszyły się m.in. Bułgaria (209,1 tys.), Egipt (98,1 tys.) czy Tunezja  (39,1 tys.).

Z roku na rok do Chorwacji przyjeżdża tam coraz więcej naszych rodaków, a już teraz pod względem liczby turystów, wybierających ten kraj, Polska zajmuje piąte miejsce! – przekonuje portal Noclegowo, którego badania wykazały, że co drugim gościem w 4,9 proc. tamtejszych obiektów noclegowych są Polacy. W przedziałach 5-20 oraz 21-50 proc. stanowili oni już odpowiednio 30,4 oraz 11,3 proc. ogółu! 

Co sądzą o nas miejscowi?

W większości ocenieni zostaliśmy dobrze. Przede wszystkim chwalona jest nasza „postawa względem personelu”. Średnio w tej kategorii uzyskaliśmy 4,41 pkt na 5. Zbliżony, choć nieco mniejszy wynik, dotyczy „zachowania na terenie obiektu” (4,29 pkt). Chorwaci chwalili skromność, kulturę oraz respektowanie miejscowych zasad. 

Gorzej odbierana jest natomiast „skłonność do wydawania pieniędzy”. W tym ostatnim przypadku przeciętny wynik wyniósł tylko 3,55 pkt – donoszą autorzy raportu. Chorwaci najczęściej narzekali również na to, że Polacy „piją za dużo alkoholu…”, „uwielbiają się targować i w wielu przypadkach zachowują się arogancko…” oraz „lubią pić, podróżują dużymi grupami”.

Pixabay/ZEBULON72/public domain | Źródło: Pixabay

Jak znaleźć nocleg w Chorwacji?

Badanie „Polscy turyści w Chorwacji 2017” sprawdziło również, w jaki sposób Polacy mogą znaleźć oferty noclegowe w tym kraju. Okazało się, że właściciele tego typu lokali najczęściej decydują się na współpracę z internetowymi systemami rezerwacji (64,9 proc.). Nic dziwnego – w końcu i sami turyści najchętniej korzystają właśnie z tego rozwiązania (65,3 proc.).

Ponadto Chorwaci stawiają na budowę własnej strony internetowej i/lub tworzenie profilu w mediach społecznościowych (45,5 proc.), a także na ogłoszenia na innych portalach (44,5 proc.) Znacznie mniejsze znaczenie odgrywa współpraca z organizatorami wycieczek czy biurami turystycznymi – z takich możliwości korzysta tylko 23,5 proc. badanych – przekonują autorzy badania.

Nasi rodacy również chętnie korzystają z nawiązywania relacji za pośrednictwem narzędzi umożliwiających kontakt zdalny, takich jak poczta elektroniczna lub telefon (52,7 proc.). Dużo rzadziej decydują się na szukanie noclegów już na miejscu (13,5 proc.) lub na inne formy rezerwacji (14,4 proc.).

Pixabay/Tauchteufel/public domain | Źródło: Pixabay