Jazda wagonikiem kolejki górskiej nie musi kojarzyć się tylko z nudą i oczekiwaniem na moment, w którym wreszcie będzie można wysiąść. Dziennikarze CNN wybrali 10 kurortów, w których już sam przejazd wyciągiem może być niezapomnianym przeżyciem.

1. Aiguille du Midi, Chamonix, Francja 

Aiguille du Midi (3842 m n.p.m.) to szczyt w Masywie Mont Blanc. Górna stacja tamtejszej kolejki wygląda z daleka jak katedra przyczepiona do małej półki skalnej. Trasa wyciągu podzielona jest na dwa odcinki i wznosi się z 1035 m n.p.m. do 3778 m n.p.m. Prowadzi przez lasy, lodowce, lodowe klify i groźnie wyglądające szczeliny. Dodatkową atrakcją jest to, że kolejka pokonuje największe na świecie przewyższenie.

Trwająca blisko 20 minut przejażdżka pozwala zbliżyć się do dzikiej przyrody. Na szczycie nad stacją wyciągu znajduje się platforma widokowa, na której poszukiwacze mocnych wrażeń mogą wejść do całkowicie przeszkolonej skrzynki - znanej jako "Step into the Void" (krok w pustkę). Śmiałkom ukazuje się wtedy piękna panorama gór z lodowcem Bossons 1000 metrów poniżej.


 
2. Skyway Monte Bianco, Courmayeur, Włochy

Futurystyczna konstrukcja i obrotowe panoramiczne gondole – to wyróżniki tej stosunkowo nowej (otwartej w 2015 r) kolejki. Budowa obiektu (w miejscu starszej konstrukcji) trwała 5 lat i kosztowała 110 mln. euro. Zdaniem wielu to najbardziej spektakularna inwestycja w Alpach ostatnich lat. 

Przejazd tą kolejką oferuje dość nieoczywiste atrakcje, bo np. na pośredniej stacji Pavillone znajduje się ogród botaniczny Saussurea. Natomiast na stacji końcowej Punta Helbronner z wysokości 3466 m n.p.m. z panoramicznego tarasu można podziwiać majestatyczną scenerię najwyższych szczytów w Alpach: Mt. Blanc, Matterhorn, Monte Rosa i Gran Paradiso.

3. Valluga, St. Anton, Austria

Valluga (2809 m n.p.m.) to szczyt w Alpach Lechtalskich, w Tyrolu. Na wielbicieli mocnych wrażeń czeka tam wierzchołek Valluga II (2811 m n.p.m.). Prowadząca na niego kolej kabinowa ma niewielkie (5-osobowe) wagoniki i nie jest dostępna dla każdego. Do przejazdu nią jest bowiem potrzebna obecność przewodnika górskiego. Nagrodą za dodatkowy trud jest jednak pozostawienie bardziej dostępnego terenu narciarskiego i prawdziwa przygoda na alpejskich szczytach.


 
4. La Grave, Francja 

Pic de la Grave (3823 m n.p.m.) to szczyt w Alpach Delfinackich, części Alp Zachodnich. Leży w południowo-wschodniej Francji, przy granicy z Włochami. 

Przejażdżka La Grave to trochę jakby podróż w czasie. Stara i momentami skrzypiąca kolejka linowa ciągnie się w cieniu góry La Meije (3984 m n.p.m.) we francuskim Parku Narodowym Ecrins.
Liczący ponad 40 lat wyciąg wznosi się z XII-wiecznej wioski na wysokości 1480 m n.p.m. i prowadzi przez dwie stacje pośrednie do najwyższego punktu położonego na wysokości 3200 m n.p.m. Wszystko to wśród dzikiej przyrody, zjawiskowych lodowców, klifów i szczelin. 

5. Peak 2 Peak, Whistler-Blackcomb, Kanada

Whistler Blackcomb to ośrodek narciarski w Whistler w Kolumbii Brytyjskiej. Góra Whistler początkowo nazywana górą Londynu, ma wysokość 2182 m n.p.m. i znajduje się obok Blackcomb. 

Wyjątkowość tego miejsca polega na tym, że góra Whistler jest połączona wyciągami gondolowymi z sąsiednią górą Blackcomb. Mamy zatem dwie charakterystyczne góry i jeden stromy, zalesiony wąwóz pomiędzy. 
Dla projektantów obiektu sporym wyzwaniem było to, jak połączyć obszary narciarskie w Whistler i Blackcomb nie powodując szkód środowiskowych i nie budując długich serii wyciągów na zboczach. Tak powstała kolej gondolowa Peak 2 Peak, o długości ponad 4 kilometrów. Przejazd nad doliną gwarantuje wyjątkowe widoki tym bardziej, że w rekordowym punkcie gondole znajdują się 436 metrów nad ziemią. 

6. Titlis Rotair gondola, Engelberg, Szwajcaria

Engelberg to gmina i miejscowość położona w centralnej Szwajcarii, w kantonie Obwalden. Miejscowość znajduje się w Alpach, u podnóża Titlis (3238 m n.p.m.), poniżej lodowca Titlisgletscher.
To tam powstała pierwsza na świecie w pełni obrotowa gondola, która wwozi chętnych na szczyt góry Klein Titlis (3208 m n.p.m.). Obracająca się bańka Rotair wykonuje jeden pełny obrót podczas pięciominutowej jazdy ze środkowej stacji na Stand, oferując 360-stopniowy widok stromych lodowych pól, szczelin i szczytów.

7. Lessieres Express, Val d'Isere, Francja

Val-d'Isère jest gminą i ośrodkiem narciarskim w dolinie Tarentaise Savoie, położoną w południowo-wschodniej Francji, 5 km od granicy z Włochami. W Val d'Isère, dzięki lodowcowi (Pissaillas Glacier), sezon narciarski trwa cały rok.
 
Kanapowy wyciąg Lessieres Express funduje wrażenia rodem z wesołego miasteczka, ponieważ momentami unosi się i opada nad stokiem, niemal jak rollercoaster. Wrażenia dodatkowo wzmaga często alpejski wiatr. 

8. Jackson Hole tram, Wyoming, USA
 
Jackson Hole Mountain Resort to ośrodek narciarski położony na zachodzie stanu Wyoming, w Górach Skalistych, w Stanach Zjednoczonych. 

Tamtejsza kolej linowa oferuje przejazd charakterystycznymi czerwonymi wagonikami, stąd jej pseudonim "Big Red" lub "Red Heli". Wyciąg, odnowiony w 2008 roku po 40 latach służby, zabiera turystów z ośrodka Jackson Hole Mountain Resort na szczyt Rendevous Peak (3190 m n.p.m.) w dziewięć minut. To najwyższy pion w jakimkolwiek ośrodku narciarskim w Stanach Zjednoczonych.

9. Lone Peak tram, Big Sky, Montana, USA
 
Kolej Lone Peak w 1995 roku zrewolucjonizowała ofertę narciarską w Big Sky. 15-osobowe gondole wspinają się 433 metry, dowożąc pasażerów na szczyt Lone Mountain (3403 m n.p.m.).

Uruchomienie obiektu pozwoliło trzykrotnie zwiększyć obszar tras zjazdowych. Początkowo, aby złagodzić stres korzystających z kolejki, wnętrze dwóch kabin było pomalowane na różowo.


 
10. Kolej Jungfrau, Kleine Scheidegg, Szwajcaria
 
Kleine Scheidegg to przełęcz w Alpach Berneńskich (2061 m n.p.m.), między szczytami Eiger i Lauberhorn. Szczególną atrakcją tego regionu jest Jungfraubahn – wąskotorowa kolej zębata, będąca najwyżej w Europie położoną linią kolejową. Górna stacja linii znajduje się na wysokości 3454 m n.p.m., a znaczna część trasy przebiega w tunelu wykutym w masywie gór Eiger, Mönch i Jungfrau. 

Trasa ma długość ponad 9 km, a czas przejazdu to blisko 50 min. Pociąg dwa razy zatrzymuje się w tunelu, aby turyści mogli przez specjalne okna spojrzeć na krajobraz górski, w szczególności na okrytą złą sławą północną ścianę Eiger (po wielu tragicznie zakończonych próbach jej zdobycia, ta część zbocza zaczęła być nazywana m.in. Mordwand, czyli Mordercza Ściana).